Sunday, August 5, 2012

Kuih Raya 2012


Nestum Delight Cookies 
(highly recommended compared the other recipe that I tried few years ago. This one much better, light and crunchy). Kids love it very much

Bahan A:
130gm mentega
20gm shortening
60gm castor sugar
1 sudu teh vanila essence

Bahan B:
140gm cookies flour
20gm cornflour
50gm nestum diblend halus

Untuk hiasan-nestum dan kuning telur

Cara-cara:
1. Pukul bahan A sehingga ringan dan sebati
2. Masukkan bahan B dan gaul sebati
3. Canaikan dan terap.
4. Sapu kuning telur dan tabur nestum
5. Bakar sampai masak..x penah measure..mmg agak2 jek..lebih kurang 15 min kot

Satu adunan ni mengahsilkan lebih kurang 50-60 biji biskut.

Saya buat 3 kali ganda dariadunan di atas..alhamdulillah buatnya tak lama sangat sebab ada Mawaddah yang banyak membantu...then saya punya penerap pon kembar 4...dulang bakar ada 5...sekali bakar 2 dulang boleh masuk oven...So jimat masa dan tenaga dan letrik :)

 Tu dia...dah siap bakar...senang ada dulang banyak..tak yah ganti2

 Hasilnya...till today 1 balang almost finish ..anak2 suka sgt..Mus'ab sahur makan biskut ni jer..suke yg amat

 Ha ni la acuan kembar 4! senang koje..jadi efisien!

Biskut ke-2 tahun ini adalah

Bubble Rice Choc



Banyak jugak dapat..tade resipi yg specific...bahannya hanya Bubble Rice & Dark Choc..ok saya ada lg baki Bubble Rice. Banyak...sapa nak try? saya tolak RM2 jer.boleh dapat banyak cam kat atas tuh

Insyallah wiken depan buat lagi 2..tahun ni furst time tak amik cuti utk buat kuih raya..sbb work is soo taxing!

2 comments:

~ yus ~ said... Reply To This Comment

Wah! dah buat biskut rayalah dia. Bestnya tgk banyak dulang sekali bakar terus dpt banyak. Oven saya kecik, kalau sekali bakar satu dulang je, tu yg menjadikan tambah malas nak buat biskut raya, suka buat kek lagi sbb sekali bakar terus siap....hihi.

Smiley said... Reply To This Comment

Yus, biskut raya dah nak abeh pon..wiken ni nak buat lg 3 insyallah