Friday, January 2, 2015

Sejauh manakah PRS boleh mengurangkan cukai?:

PRS stand for Private Retirement Scheme. Ianya adalah simpanan hari tua secara kerelaan ( voluntary). Bezanya dengan EPF, EPF adalah simpanan wajib ( mandatory) di mana pekerja dan majikan sama-sama menyumbang untuk simpanan hari tua tersebut.

You know that EPF alone is not enough for your retirements needs?
Based on EPF statistics, 50% of it's retired members used the EPF savings within 5 years after retirement. While the average expectancy of living is up to 75 years old. So can you imagine your life in 10 years after retirement? Masa tu anak-anak pon struggling nak mulakan hidup..cost of living gonna be higher than now because of inflation.

PRS is regulated by Securities Commission. Semua rekod akaun penyimpan PRS ini disimpan oleh PPA ( Private Pension Administrator). Di Malaysia kini telah ada 7 PRS Provider dan saya memilih Public Mutual.

Simpanan PRS akan dibahagiakan kpd 2 iaitu:
#Sub-account A-70% ( tidak boleh dikeluarkan hingga ketika bersara)
#Sub-Account B-30% ( boleh dikeluarkan sekali setahun tetapi dikenakan cal penalti yg ditetapkan oleh PRS Provider)

Cara-cara untuk membuka akaun PRS:
1) Pilih PRS provider
2) Hubungi PRS consultant
3) Sediakan salinan I/C . Isikan semua borang termasuk 'Suitability Assessment' dengan lengkap. Anda boleh memulakan simpanan berjumlah RM1K termasuk opening fee sebanyak RM10
4) PRS consultant akan menghantar borang PRS on behalf of contributor.
5) Surat pengesahan berkenaan dengan PRS akaun anda akan dihantar kepada penyimpan. Anda akan diminta untuk mengaktifkan akaun secara online. Dan kini anda boleh menyemak akaun PRS anda secara online.
Sebarang penambahan wang simpanan boleh melalui online banking Public Bank atau hubungi terus PRS Consultant.

Faedah PRS:

1) Menambah simpanan untuk keselesaan di hari persaraan anda
2) Mendapat faedah rebet tax sebanyak RM3,000/ setahun/individu. Faedah ini terpakai sejak 2012 hingga 10 tahun akan datang.

Cara cek penyata PRS:
PPA akan menghantar surat kepada penyimpan dan kita akan diminta untuk mendaftar online.
Penyata simpanan boleh disemak secara online di laman web PPA.
Kita akan mendapat penyata untuk setiap transaksi. So simpan baik utk kegunaan e-filing :)


Dana-dana syariah PRS:

By default, penyimpan akan menyimpan dalam dana mengikut umur, Contoh untuk umur bawah 40 tahun, dananya adalah 'Growth fund'. Dan apabila umur meningkat ke 40 keatas, simpanan akan berubah ke dana 'Moderate fund'. Sekiranya penyimpan masih ingin mengekalkan 'Growth fund' , masih boleh hanya isi borang.



Sejauh manakah PRS boleh mengurangkan cukai?:

Dalam tempoh 10 tahun ini, kerajaan masih membenarkan PRS sebagai salah satu pelepasan cukai individu sebanyak maksimum RM3 ribu setahun. Jadi, memang tak rugi meyimpan untuk diri sendiri + dapat pelepasan cukai. Sekarang memang u can't see the tangible benefits. Insyallah 10 tahun lagi jelas faedahnya

Potential savings dari PRS adalah seperti berikut:
Pendapatan bercukai >70,001-100,000   |  Tax rate: 24%   |  Potential savings RM720
Pendapatan bercukai >100,000   |  Tax rate: 26%   |  Potential savings RM780

Untuk lebih jelas, saya kongsikan simulasi Kalkulator Cukai dengan PRS dan Tanpa PRS:


Sebagai contoh pekerja diatas mempunyai pendapatan bercukai di bawah lingkungan Gaji >70,001-100,000. Sekiranya beliau meyimpan RM3 ribu SSPN, so beliau akan dapat refund RM390. Jika tiada simpanan PRS, cukai perlu dibayar adalah RM1,050. Savings adalah sebanyak RM660. Banyak tu. Sangat membantu dalam pengurusan kewangan dan cukai.

Perihal cukai ini sebenarnya adalah penting dan kita perlu ambil tahu apa hak yg kita boleh dapat. Bukan maksudnya lari dari kene cukai.
Maksud lari dari cukai itu lebih kepada :
1. Tak buat e-filing
2. Menipu pelepasan cukai contoh buat resit tipu ie beli komputer dll

Semoga perkongsian kali ini bermanfaat. Sebarang soalan boleh je tanya ok. Hanya berkongsi ilmu.
Tapi saya melarang pembaca mengambil informasi ini tanpa kebenaran. Pernah berlaku dulu. Sedap2 copy and paste masuk dalam blog org tu.  Hakcipta terpelihara farradasmiley!

3 comments:

Makcik said...

Nak tanya simpanan SSPN serentak dengan PRS ke? Sbb contoh kiraan cukai sebelah kiri ada 2 simpanan SSPN dan PRS (RM6k in total) yg mendapat pengecualian cukai.
Manakalah contoh sebelah kanan, tak de both SSPN dan PRS hence, pendapatan yg kena cukai becomes RM80k. Sbb tu kena tambah bayar cukai RM1050. Dan saving jadi RM1050 -(-RM390 cukai lebih bayar) = RM1440. Tp ini utk mereka yg simpan RM6k setahun di SSPN dan PRS.

Kalau perbandingan cukai yg dikenakan hanya pada yg simpan PRS dan tak simpan, contoh di sebelah kanan kena bayar tambahan pada LHDN sebanyak RM330 (sekiranya dah PCB sebanyak RM8k). Jadi saving adalah RM720 i.e. x payah bayar additional amoung of RM330 instead dpt reimbursement of RM390.

Kan... ke sebenarnya PRS together with SSPN. Nak tanya SPPN ni syariah compliant ke?

Farra Da Smiley said...

salam noor,
yer boleh buat simpanan PRS dan SSPN serentak..kedua2 dapat tak relief..

yer btol utk belah kiri dapat pulangan cukai lebih bayar

PRS dan SSPN tak come together

ye SSPN-i ni syariah complaint

~DiEyRa~ said...

kakak sepupuku...
macam berminat... cmner nak buat?? almaklumlah...pekerja swasta kan... menjamin keselamatan dihari tua ni...

6 kelebihan beli emas secara ansuran, Easy Payment Purchase ( EPP)

✨ 6 kelebihan simpan emas secara ansuran ✨ Beli emas secara ansuran di Public Gold ini dikenali sebagai “Easy Payment Purchase” ( EPP) Apa ...