Sunday, April 20, 2014

Donut kentang yg gebu dan lembut

Memang bertabah sangat bile wiken ayor tade..so terpaksa la menunggu hari ni nak baking2 walau ngidam nak baking sejak semalam lagi! Apapon syukur air dicatu selang 2 hari ..idok le lama sgt kan..

Donut kentang ni memang blogger2 masakan yg lain lama dah buat..aku je baru nak try..heheh..agak2 ketinggalan zaman..ok my review memang terbaik! dah sejuk tetap lembut. elemen kentang tu kot yg menjadikan teksturya amat lembut lagi gebu..ok meh tengok resipi 

500gm tepung hi protein
20gm susu tepung
100ml air sejuk
1 peket mauripan
70gm mentega
Sedikit garam
3 biji kuing telur 
100gm gula halus

Cara-cara:
1. Semua bahan-bahan ni dicampak ke dalam mixer dan dipukul rata
2. Pukul beberapa minit dan rehatkan kejap..then pukul balik da rehatka selama 15-20minit.
3. Canaikan dan terap dengan acuan donut. Kalau tade bulat2 kan je guna tangan.
4. Rehatkan beberapa minit je dan terus goreng.
5. Salutkan dengan sedikit gula icing.  


Anak-anak suke sangat. Esok katanya nak bawak bekal ke sekolah.

Maknya ngidam gak nak makan roti walnut..so aku amik sket adunan, letak walnut dan raisi..bakar dalam 20minit...maka menjadilah ia...

tadaaaaa...

Raisin and Walnut Bread 

hiks

Kalau ikut berita catuan air bakal berakhir bulan ni...harap2nya betullah...amin

3 comments:

Mila@Rimbun said... Reply To This Comment

suka jugak isi kentang.. memang lembut sampai kepetang n wangi jer masa goreng kan

aneezjaafar said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
aneezjaafar said... Reply To This Comment

assalamualaikum..
salam singgah mencari ilmu dan terus follow.
bydway, nice entry. thanks.
sama-sama memperbaiki diri. inshaaAlah. aamiin.