Wednesday, January 28, 2009

Tempe goreng pedas manis-resipi org Jawa

Kegemaran seisi keluarga dan resipi turun temurun dari emak. Emak dapat dari arwah nenek sebelah ayah, maksudnya orang Jawa ler.

Sekarang resipi ni saya dah turunkan ke keluarga Kedah...adik iparku sangat suka!

Tumbuk dalm lesung batu:
Sedikit lengkuas ( anggaran 1 inci ++)
6 ulas bawang merah (hanya tumbuk 4 ulas, lg 2 ulas potong halus utk ditumis)
2 ulas bawang putih
Sedikit belacan ( anggaran 1cm, maksudnya sikit sgt ler)

Bahan Kering:
Tempe satu bungkus~potong halus
Ikan bilis ~ kuantiti ikut kesukaan anda
Cili kering anggaran 9 batang ~ potong senget2 halus guna gunting , lebihkan jika nak pedas
Semua bahan di atas goreng hingga garing dan diketepikan

Sedikit kicap
Gula anggaran 2.5 sudu besar, lebihkan sedikit kalau nak manis lebih, tapi tak baik utk kesihatan :p
Secubit garam ~ boleh abaikan utk yg jaga kesihatan kerana kicap dah bagi sedikit masin

Cara-cara:
1) Tumis dulu 2 ulas bawang merah yang dipotong halus. Then, tumis bahan tumbuk hingga naik bau. ~Justifikasi bawang merah potong tu saja utk tambah kemanisan lauk
2) Taruk sedikit air dalam lesung batu tadi dan tuang airnya ke dalam kuali
3) Masukkan gula dan kacau hingga bahan tumus hampir kering
4) Masukkan sedikit kicap dan secubit garam
5) Masuk semua bahan kering, kacau sedikit dan matikan api

Nota:
~Tahan lama di suhu bilik anggaran 4-6 hari kerana ia kering. Sesuai untuk di bawa ke picnic.
~ Cara makan yg sesuai: ambil cili kering, ikan bilis dan tempe sekali masuk mulut..i like the cili..pedass ;). So cili disini bukan utk hiasa, tapi untuk di makan
~Ini kerja CNY holiday..tulis resipi & scheduled the post options :p

Sesibuk manapon diriku pada hari Ahad, aku mesti curi juga masa untuk menonton rancangan kegemaran Dapur Bujang setiap Ahad di TV2. Saya sukakan cara chefnya yang masak begitu sempoi, nampak mudah dan kalau lelaki boleh masak ..takkan perempuan tak boleh pulak kan?

2 comments:

LiTtLe m3 said... Reply To This Comment

saja bagi idea lagi.. kalau tak nak tempe boleh tukarkan dengan kacang tanah.. sama juga caranya.. goreng dulu kacang tanah tu sampai garing (jangan hangus nanti tak sedap dimakan plak). wahh pandai ckp tapi saya sgt malas ke dapur pada hari kerja :D hari kerja hubby masak, hari cuti saya masak :)

Farra said... Reply To This Comment

baiti~alahai bertuahnya badan..cik abg dia yg masak :p