Tuesday, February 22, 2011

Khasiat Lemon utk Kesihatan & Kecantikan

Salam semua,

Tetiba aku ada tambahan azam baru lepas bersalin ni iaitu nak menjaga Kesihatan dan Kecantikan. Baru sedar jugak la kiranya ni sebab umur dah melangkah ke 30-an. Bila dengar kakak-kakak opis citer betapa pentingnya menjaga kecantikan dalaman dan luaran, jadi bersemangat nak membuat perubahan pada gaya hidup dan pemakanan cheewahh.

Since masih berpantang & food limited, so aku just mula bermesra bersama Lemon dulu. Yang diamalkan sekarang:
1) Potong 1/2 hiris Lemon dan perahkan ke dalam air panas/suam. Diminum 1/2 kali setiap hari.
2) Habis sudah diminum, Lemon tadi digenyeh ke muka sampai rata. Kemudian bilas muka. lepas tu baru la buang kulit Lemon tu.

Lemon kabornya banyak khasiat. Antaranya membantu pencernaan, menghaluskan & mencerahkan kulit etc. Ok kalau nak tahu lg..teruskan pembacaan di bawah. terima kasih kepada bloggers lain yg berkongsi khasiat Lemon :)
Gambo Google. Dlm Peti Aisku ada 2 biji Lemon.


Ni dia amalan harian. Btoi ka nama die Lemonade?

25 Khasiat Lemon ( Credit to: Mama Cantik) :

1. Lemon being a citrus fruit, fights against infection.

2. Lemon is an antioxidant which deactivates the free radicals preventing many dangerous diseases like stroke, cardiovascular diseases and cancers.

3. Lemon lowers blood pressure and increases the levels of HDL (good cholesterol) .

4. Lemon is found to be anti-carcinogenic which lower the rates of colon, prostate, and breast cancer.

5. Lemon juice is said to give a glow to the skin.

6. A few drops of lemon juice in hot water are believed to clear the digestive system and purify liver as well.

7. The skin of lemon dried under the sun and then ground to make powder can be applied to the hair for a few minutes before bath which relieves head ache and cools the body.

8. Applying lemon juice to acne dries the existing ones and prevents from getting more.

9. Lemon juice acts as a natural hair lightner and skin bleach which reduces the pigment melanin and prevents the risk of chemical allergic reactions which is common with hair dyes and bleaches.

continued..baca disini.

Khasiat Lemon Untuk Kulit ( Kredit to: cinta pendidikan):

1. Pengelupasan kulit mati
Sel kulit mati membuat kulit wajah menjadi kasar dan tampak kusam. Untuk menghaluskan kulit, caranya mudah saja, gosokkan air perasan lemon yang telah dicampurkan dengan satu sendok makan gula.

2. Memudarkan kerutan
Lemon berguna juga untuk memudarkan kerutan wajah. Rebus setengah cangkir susu yang dicampur dengan tiga sendok makan jus lemon. Diamkan sebentar untuk mendinginkan campuran, saat campuran masih terasa hangat, balurkan pada seluruh wajah dan leher. Diamkan selama 10 menit, setelahnya, bilas wajah dengan air dingin, untuk menutup kembali pori-pori.

3. Mencerahkan
Kandungan lemon kaya akan vitamin C yang bermanfaat untuk mencerahkan wajah. Bagi lemon menjadi dua, lalu usapkan setengah potongan lemon pada wajah selama lima hingga sepuluh menit. Lalu bilaslah wajah menggunakan air dingin. Untuk mendapatkan hasil yang maksimal, lakukan perawatan tersebut setiap hari.

4. Melembabkan
Kulit yang kering terlihat kusam dan bersisik. Untuk melembabkannya, campur satu buah lemon yang telah dijus dengan dua sendok makan minyak zaitun, lalu pulaskan pada wajah dan tubuh. Diamkan campuran pada kulit selama lima hingga sepuluh menit. Setelahnya, bilas dengan air hangat.

5. Ketombe
Lemon juga ampuh dalam membasmi ketombe. Usapkan tiga sendok air lemon pada rambut dan kulit kepala, pijatlah kepala selama lima menit, kemudian bilas rambut dengan air dingin. Lakukanlah perawatan ini setiap hari agar ketombe segera hilang dari kulit kepala Anda.

6. Memutihkan dan menguatkan kuku
Rendam tangan dan kuku selama 5 menit dalam satu cangkir air hangat yang telah dicampur setengah buah perasaan lemon. Tahap selanjutnya, gosokkan kuku dengan irisan lemon. Lalu rendam kembali tangan dalam air dingin. Lemon menjadikan kuku lebih kuat dan membuat kuku lebih putih.

Jadi, apa kata anda mulakan hari setiap pagi dengan segelas air suam dan sehiris lemon bagi menggantikan secawan kopi atau teh.

Banyak lg nak buat ( ie Jus Tomato, Pegaga etc) ... abeh 44 hari pantang ni boleh mula. Harap2 bukan hangat2 tahi ayam..hihi =)

4 comments:

ummi said...

kalau dry skin, jgn selalu sgt letak kat muka. nanti lagi kering. for oily skin, boleh tempek oat mask jugak. asam jawa, epal, carrot, banana.. semua boleh buat mask.

seorangnenektua said...

wah nenek dapat ilmu limau ari ini.limau ngan lemon sama ke ek?

Farra Da Smiley said...

K.tie, tqqq
Lps nk nak wat home facial guna bebahan cam akak sebut

Nek, secara fizikal lain..khasiatnya kene google sbb x pasti ler

y@tipruzz said...

k.tie - cane nk wat mask guna bhn2 tu? jap apekah tujuan mask sebenarnya?

6 kelebihan beli emas secara ansuran, Easy Payment Purchase ( EPP)

✨ 6 kelebihan simpan emas secara ansuran ✨ Beli emas secara ansuran di Public Gold ini dikenali sebagai “Easy Payment Purchase” ( EPP) Apa ...