Monday, June 29, 2009

Muffin mood lagi....It's Carrot Muffin!

Bahyanya kalau selalu hujan di petang hari..bila hujan jer..mula la ngidam nak makan benda panas-panas. Jadi lepas selesai lipat 2 bakul kain, ku gagahkan diri ke dapur menambah sakit pinggang :p. Sagat lobak pon sakit pinggang tauu hehe

Ok resipi asalnyer dr sini. Ini resipi saya ubah sket jek.

Bahan-bahan:
2 batang lobak disagat
1/2 cawan walnut -potong halus
1/2 cawan kismis - potong halus
1 cawan minyak jagung
3/4 cawan gula merah ( rasanya kurang manis, so kalau nak tambah gula lebih pon ok)
2 sudu teh soda
2 sudu teh baking powder
2 cawan tepung ( ku guna high protein flour masa buat Pretzel dulu ada lebih..)
Sedikit garam
1/3 cawan susu
4 biji telur

Cara-cara:
1. Pukul gula merah, telur, sedikit garam dan minyak sampai agak kembang
2. Masukkan semua bahan-bahan kering iaitu lobak merah, tepung, soda bikarbonat, baking powder, kacang walnut dan kismis.
3. Bakar ler...

Nota: Sepatutnya tepung, baking soda dan baking powder tu kene ayak dulu. Ni kes mak buyong boleh skip saje :p
Sedang diadun

Sebelum dibakar....

Dah bakar...

Sedang dinikmati bersama seisi keluarga

Hujung minggu depan terasa nak buat Bubur Pulut Merah ( kegemaranku) dan Baked Pasta. Harap-harap rajin! Kalau dah pantang tak makan kan beb....no wonder eh ku naik 17kg :p

6 comments:

y@tipruzz said... Reply To This Comment

beb..mu tak letak tepung brape gram kena guna....

tade lebey ke mehla sini sket :p

Farra said... Reply To This Comment

ya allah..ku updet now ..tq yati

ShaFiAti said... Reply To This Comment

ala....sedapnyer...bile nak la beli oven n wat sendiri ni..

yati, tlg la buatkan..kekeke... nak tunggu farra dah taleh la kot..dah nak bersalin..:)

Farra said... Reply To This Comment

~selamat menguatkan otot tangan kerana menyagat lobak merah ihiks :p ...sis i ada oven, so tingin nak buat kek coklat kukusmu!

inamohamed said... Reply To This Comment

Thanx Farra kongsi resepi. Kalau buat nie mesti anak2, mak anak & bapak anak suke nie. Bilalah dptku buat sendiri. Dari mula pindah rumah nak beli oven, sampai la tak beli2 lagi (eeee...dah 10 thn tu).

Farra said... Reply To This Comment

beli la oven!! tu benda wajibbbbb hehe