Monday, July 7, 2008

Alhamdulillah

Alhamdulillah, kenduri tahlil dan doa selamat semalam berjalan dengan lancarnya di rumah emak dan ayah. Majlis bermula 11pagi dan tamat pada jam 12.45pm. Jemputan yang hadir mencecah lebih kurang 100 tetamu, iaitu penduduk di kawasan rumah kami ini.
Sehari sebelum majlis, seharian saya duduk di dapur menyiapkan kuih muih. Kuih muih yang pertama kali saya buat mengikut resipi dari Internet ialah Talam Cendol (2 talam), Apam Gula Hangus (2 talam ) dan Agar-agar pandan lumut (1 talam). Dan apam pisang 2 talam (ini bukan buat kali pertama). Alkisahnya, hanya talam cendol tak menjadi. Kesnya lapisan bawah tak melekat dengan lapisan atas. Jadi apabila kami memotongnya memang rupanya semacam & saya ambil keputusan untuk tidak menghidangkannya. Makan buat ahli keluarga & sanak saudara terdekat aje. Hehe. Memang tangan saya panas untuk buat kuih talam kot. Anyway, saya nak gi kelas kuih talam pada 31 Julai 08 di Yen nanti.
Jam 1.30pm kami memotong kek harijadi ( belated) Mus'ab dan kali ini hasrat saya tercapai untuk mencuba Choc Banana Cake like SR. Membuatnya sungguh renyah. CBC memerlukan 3 kali proses kerja iaitu:
1) Membuat & membakar kek
2) Membuat Choc Mousse dan frost on the cake
3) Membuat Choc Ganache dan frost on the cake.
Pendek kata tanpa passion, patience, anda pasti akan merasakan, "uhh, lebih baiklah aku membeli kek di SR saja!. hihi....jgn takutlah..kalau nak try silakan. Sebab hasilnya..uhh memang lazat..kosnya pon tak semahal membeli kek SR! Enjoy some of the pics:



Uhh..saya nak sangat kongsi resipi dan langkah demi langkah dalam pembikinan kek ini. Tapi my website dari tadi tak boleh upload images. Ntah apa errornya. Malam ni saya try ok.

3 comments:

Ummu Auni said...

pergh sedap nampak...resepi okay, hehe

Nur Suraya said...

Wah... memang nampak sedap! Memang passion and patience!

Farra Da Smiley said...

huhu tgh berusaha untuk berkongsi resipi tu..asyik bz ajekk

6 kelebihan beli emas secara ansuran, Easy Payment Purchase ( EPP)

✨ 6 kelebihan simpan emas secara ansuran ✨ Beli emas secara ansuran di Public Gold ini dikenali sebagai “Easy Payment Purchase” ( EPP) Apa ...